6: ROSWELL VS BLUE


6: ROSWELL VS BLUE

“Apalah diorang ni, orang tengah sedih sebab putus cinta ni, diorang buat lawak bimasakti pula. Pikat Hafiz? Dah gila ke? Aku perempuan… takkanlah nak pikat lelaki! Gila apa?! Lainlah kalau Hafiz tu perempuan dan aku lelaki dah lama dah aku pikat dia tapi masalahnya sekarang aku perempuan… hisy!” keluh Blue membebel seorang diri sambil berjalan pantas menyusuri pohon-pohon pokok rambutan kebun Pak Sudin.

“Ah, kenapalah aku ditakdirkan berkawan dengan orang gila yang tak mengaku gila?!” ujurnya separuh menjerit. Dan kemudiannya dia berhenti melangkah dan berfikir sesuatu. “Mungkin diorang tak gila… dan mungkin idea diorang betul juga… pikat Hafiz… emm… apa salahnya, bukankah dalam Malaysia tiada undang-undang yang mengatakan perempuan tidak boleh memikat lelaki. Lagipun sekarang ni ada juga perempuan yang meminang lelaki,” fikirnya.

“Jadi, apa salahnya cuba? Ya! Pikat Hafiz! Keputusan muktamat! Dan langkah pertama musnahkan hubungan Hafiz dengan Natasya! Yeah!” dia mula melangkah dan tiba-tiba, kakinya tersepak sesuatu lalu tubuhnya menyembah ke bumi.

“Ahh…. Adoi,” rungut Blue yang tercium pasir. “Daulat apa yang diorang pakai ni? Takkanlah baru nak rancang sesuatu yang jahat dah kena daulat,” rungutnya sambil bangun.

“Kau buat apa tu?” tanya satu suara mengejutkannya. Blue pantas berpaling dan melihat seorang lelaki duduk di sebelahnya… dan… benda yang dia tersandung tadi adalah… Blue melihat ke bawah… kaki lelaki tu!

Ah! Dia pantas bangun.

“Hey! Apa kau buat di sini?! Kau nak perdajalkan aku ke?” kata Blue dengan nada amarahnya kepada lelaki yang menyimpan wajahnya dengan topi lusuh. Tapi rasanya macam pernah jumpa. Lelaki itu memakai baju sejuk yang tebal dan berseluar… eh, macam seluar sekolah menengah saja. Mungkin budak sekolah menengah tapi kenapa pula budak sekolah menengah duduk tengah-tengah kebun Pak Sudin dengan memakai baju sejuk yang tebal dalam cuaca yang panas terik ni? Buang tabiat ke?

Asraf Danish mendongak memandang gadis yang tersandung kakinya tadi sambil membuka cap yang dipakainya.

“Ah! Kau?!” pantas Blue menuding jari ke arah Ashraf namun, Ashraf masih dengan sikap tenangnya.

“Aku kenal kau ke?” tanya Ashraf selamba.

“Hah?!” Blue mengeluh kasar. Biar betul budak ni? Takkanlah dengan senang dia sudah lupa dengan kejadian pagi tadi? Atau berpura-pura tidak kenal? Ah! Hebat betul lakonannya. Kalah Rosyam Nor berlakon.

“Hey Roswell! Kau jangan nak berpura-pura tak ingat aku. Dahlah kau dapat cium aku free-free dan lepas tu kau pergi macam tu saja. Aku tak kira, aku nak kau pulangkan first kiss aku!” katanya.

Ashraf mengedut dahi.

“Kau cakap pasal apa?” tanyanya.

Budak ni, takkan tak ingat apa yang dia dah buat dekat aku,’ Blue menggaru kepalanya. Ah! Takkanlah salah orang? Memang pasti lelaki itulah. Matanya tidak akan silap dan ingatannya masih baik lagi cuma ingatan lelaki itu saja yang… macam tak beberapa baik. Yelah, mana tak baiknya… tengah-tengah hari yang panas terik ni, dia pakai baju sejuk. Memang betul-betul alien. Mungkin tempat lahirnya adalah Roswell. Emm… sah! Memang alien dari Roswell ni. Adik beradik Max dan Isabella yang terpisah. Ni kena buat jejak kasih ni.

“Hey Roswell, kau dah cium aku pastu kau lupa? Ah! Lelaki jenis apa kau ni?! Tak de perasaan langsung ke?”

Ashraf mengedut dahi sekali lagi. Entah apa kena dengan budak perempuan ni? Dahlah tersepak kakinya, lepas tu jatuh di atas kakinya membuatkan kakinya sakit dan lagi cakap tidak serupa bikin. Tapi… kenapa macam pernah tengok saja perempuan ni, hah?

Ashraf cuba mengamati wajah budak perempuan itu yang dilindungi oleh cahaya matahari yang terik sehingga menyukarkan dia melihatnya. Pandangannya sedikit kabur.

“Ah… kau,” keluh Ashraf setelah mengecam wajah Blue. Dia ingatkan siapa tadi. Segera dia memakai capnya semula dan berlagak seperti tiada apa-apa yang berlaku di antara mereka.

“Hey!” dengan bengangnya Blue menyepak kaki Ashraf yang diluruskan itu.

“Apa?! Sakitlah!” ujurnya sambil menarik kedua kakinya dan mengurut kaki kanannya yang disepak olah Blue. “Sedap-sedap saja sepak kaki orang, hey, kaki aku ni berharga tau?!”

“Ah! Berharga?! Hey Roswell, dalam bab ni kaki tak berharga langsung tapi first kiss aku lagi berharga tahu tak?!”

“Berharga?” Ashraf sedikit ketawa lucu. “Kau ni luculah. Bibir yang macam kambing hutan dan berbau petai busuk kau kata berharga?” sindirnya sambil ketawa kelucuan.

“Hah!” kali ini kaki Ashraf pula di pijaknya menyebabkan Ashraf mengerang kesakitan. “Padan muka! Jangan sesekali hina ciuman aku!” dengan bengangnya dia berlalu dari situ.

“Apa kena dengan budak tu?” tanya Ashraf sambil mengurut kakinya. “Tak pasal-pasal kaki aku yang tak bersalah ni yang kena.”

“Hah! Ada ke dengan senang saja dia lupakan ciuman aku dan lepas tu dia hina ciuman aku?! Betul-betul alien tak de perasaan!” rungut Blue sambil menyepak-yepak dedaun pokok yang bersepah di laluan denai itu. “Ahhh!! Kenapa malang sangat nasib aku hari ni? Dahlah kena reject dengan Hafiz, lepas tu bercium dengan alien yang tak berperasaan, tersandung kakinya lagi dan lepas ni apa pula?”

2 si charming:

  1. dixie dollz berkata...:

    muahaha kambing hutan la pulak

  1. Tanpa Nama berkata...:

    adoi...bapak tension bc novel gaya budak2 ni...wat novel yg matang sket xleh ke...if nk wat cter bdak2 sek pn,kasi la menarik sket...

Catat Ulasan

Dah baca,
jangan segan-segan tinggalkan komen ya.

Fan Pages